Negocierile dintre Ford (F), General Motors (GM) și Stellantis (STLA), deținătorul mărcilor Jeep, Chrysler, Dodge și RAM și sindicatul United Auto Workers privind majorările salariale cerute de aceștia din urmă sunt aproape de impas în condițiile în care contractul colectiv de muncă dintre părți expiră la finalul zilei. Puțin probabil ca majoritatea membrilor sindicali să intre în grevă însă este clar că cei trei producători vor avea serios de suferit dacă se va ajunge la aceasta.
O grevă îndreptată împotriva tuturor celor trei producători este nemaiîntâlnită; ultima dată când membrii sindicatului au făcut grevă a fost în 2019, doar de către muncitorii din General Motors, iar cele patruzeci de zile de întrerupere a lucrului au costat-o pe GM 3,6 miliarde de dolari. Astfel, o posibilă grevă ar aduce pierderi semnificative pentru cei trei producători auto dar și repercusiuni asupra industriilor conexe precum furnizorii de piese componente, oțel, sticlă, componente electronice etc.
Chiar dacă au existat majorări de salarii, inflația ridicată din ultimii doi ani a dus la scăderea puterii de cumpărare: venitul mediu al gospodăriilor americane după plata taxelor a scăzut cu 8,8%; cum contractele de muncă sunt semnate înainte de perioada inflaționistă este necesară o reevaluare a acestora. Nu doar salariile sunt puse pe tapet ci și condițiile de muncă afectate negativ de pandemia de Covid.
Vânzările de modele electrice Ford și GM rămân scăzute în ciuda investițiilor uriașe
Greva vine într-un moment tare neprielnic, mai ales pentru GM și Ford. Cheltuielile imense la care acestea s-au angajat pentru electrificarea gamei sunt doar pierderi momentan iar la cum arată situația – volume extrem de mici de mașini electrice vândute, cei doi producători sunt puși în fața unor decizii extrem de complicate. Este clar că războiul cu Tesla este pierdut din start, avansul tehnologic al acesteia pare insurmontabil.
Vânzările de mașini electrice în SUA au crescut cu 47% în prima jumătate a anului comparativ cu 2022 iar ponderea acestora în totalul vânzărilor a ajuns la 7%. Tesla deține aproape 60% din piață în timp ce GM abia are o cotă de 6% iar Ford de 5%. Singura șansă pentru cei trei producători tradiționali de a fi în joc pe termen lung este de a investi sume imense de bani.
Și poate că aici este cheia acestei greve: sindicatul cere o majorare cu 30% a salariilor în următorii 4 ani ai noului contract pentru a compensa inflația ridicată dar și concesiile din timpul pandemiei care au ajutat companiile să treacă peste timpurile mai tulbure. Doar că aceștia au nevoie de bani pentru a-și finanța tranziția de la combustibilii clasici la electricitate.
Truck-ul Ford F-150 este cel mai bine vândut model în Statele Unite
Până la adopția pe scară largă a motoarelor electrice, ambii producători tradiționali par că se concentrează pe modelele lor cel mai bine vândute: Ford tocmai a lansat modelul 2024 al celei mai bine vândute mașini în Statele Unite în ultimii patruzeci de ani, truck-ul F-150. De la începutul anului Ford a vândut aproape 515.000 de unități în America, în creștere cu 22% față de anul trecut, reprezentând aproximativ 38% din totalul vehiculelor produse de Ford. Din acestea, doar 11.000 sunt modele electrice. Sunt curios care va fi situația anul viitor odată cu lansarea Cybertruck-ului Tesla…
Vremuri tulburi pentru producătorii de mașini, nu numai pentru cei nord americani, cât și pentru cei europeni. Și asta se vede cel mai bine în cotațiile acțiunilor aflate în scădere de la începutul anului pe o piață în creștere. Deși profitabile, evaluările sunt foarte jos raportându-ne la valorile istorice și la cele altor companii din alte industrii, dar tocmai această schimbare de paradigmă, de tehnologie, ține investitorii deoparte până la momentul în care se va știi sigur cine răzbește și cine dispare.
Be First to Comment