Industria auto din Germania, motorul economiei germane ce angajează în jur de 800,000 de muncitori anual și reprezintă aproximativ 5% din PIB, se confruntă cu reale probleme în trecerea de la motoarele cu combustie internă la motoarele electrice. Chiar dacă s-au angajat la investiții majore, trecerea nu e așa de lină cum sperau producătorii iar diferența de tehnologie față de liderul Tesla și chiar de producătorii chinezi, ce vin puternic din urmă, se adâncește pe zi ce trece.
Numărul de mașini exportate de industria auto germană a fost de 2,6 milioane de unități în 2022, aproximativ ca în 1990, dar în scădere pronunțată de la cele peste 4 milioane de mașini exportat anual în perioada 2007-2017. Pot nemții să îi ajungă din urmă? Cel puțin piața are păreri diferite: acțiunile BMW au crescut cu 33% în ultimele douăsprezece luni, Mercedes (MBG) are o apreciere de 19% în același interval în timp ce Volkswagen (VOW3), cel de-al doilea producător la nivel global, are o scădere de aproximativ 25%.
Volkswagen este călcâiul lui Ahile din industria auto germană, în ciuda situației financiare foarte bune
Volkswagen, deși o companie solidă din punct de vedere financiar, chiar dacă a trecut printr-o schimbare de CEO în 2022, nu reușește să își revină din declinul început odată cu pandemia de covid: dacă până în 2019 reușise să devină primul producător la nivel global, de atunci este pe o pantă total descendentă.
Mașinile sale electrice ID.3 și ID.7 nu au comenzi suficiente, doar ID.Buzz pare că atrage clienți, deciziile sunt greoaie – membrii sindicatului dețin jumătate din pozițiile din board-ul de conducere în timp ce guvernul Landului Saxonia dețin 20% din acțiuni, iar decizia de a prelua 5% din producătorul chinez XPeng pentru 700 de milioane de dolari este o recunoaștere a neputinței.
Mercedes și BMW sunt poziționate mai bine totuși în această schimbare de paradigmă tehnologică pentru că nu sunt atât de politizate precum Volkswagen, marjele de profit sunt mult mai mari pe segmentul premium pe care activează, deci și sumele la dispoziție sunt mai mari pentru investiții, permițându-și să plătească și dividende grase – 8,5% randament pentru BMW anul acesta, o medie de 5% al randamentului dividendului în ultimii cinci ani.
Investițiile puternice prevăzute de producătorii germani pentru următorii ani pentru electrificarea gamei, precum și recenta mișcare a Uniunii Europene de a investiga importurile de vehicule electrice importate din China, plecând de la premisa că acesta sunt subvenționate de stat și tocmai de aceea au un preț competitiv, sunt de natură să îi păstrez în joc.
Cu toate acestea, se pare că în afară de Elon Musk, și hai poate un pic Hyunday, cam toți producătorii tradiționali din industria auto nu reușesc să treacă dincolo de gândirea de a pune un motor electric pe o caroserie deja existentă. Tesla este o mașină concepută de la zero, cu un sistem de încărcare inovator și baterii performante, beneficiind foarte mult de pe urma inovării direcționate și a geniului nebun al lui Musk.
Dacă industria auto europeană nu se va trezi rapid din siesta dulce a profiturilor momentane aduse de versiunile cu motoare alimentate cu petrol, există o posibilitate foarte mare ca peste cinci ani să vorbim despre aceștia, și mai ales despre Volkswagen, așa cum vorbim despre telefoanele Nokia. La trecut.
Be First to Comment