Nu de alta, dar Boeing și Airbus sunt singurii producători la nivel mondial de avioane mari pentru pasageri. Iar dominația este atât de mare încât împreună dețin aproximativ 90% din piața globală a avioanelor. Navigând între cei doi competitori de pe piața low-cost (dacă mai poate fi numită așa…) am citit despre reluarea negocierilor dintre Ryanair și Boeing (BA) pentru o eventuală comandă, negocieri oprite acum un an și jumătate datorită pandemiei de Covid. Compania aeriană irlandeză este unul dintre cei mai mari clienți mondiali ai lui Boeing.
Cum furia cu care oamenii au reînceput să călătorească odată cu ridicarea restricțiilor a depășit orice așteptări, companiile aeriene au conștientizat nevoia de a recreiona planurile de extindere. Iar Michael O’Leary, CEO-ul Ryanair a comentat ieri la conferința aeriană A4E de la Bruxelles despre o potențială comandă a 100 de avioane Boeing 737 Max 10, plus o opțiune pentru alte 100, „cu condiția unor prețuri acceptabile”. Negocierile de acest gen se întind destul de mult, pe parcursul a minim șase-nouă luni, deci dacă vom avea un contract, acesta va fi parafat pe final de an cel mai probabil.
Boeing (BA) nu duce lipsă de comenzi: nu mai departe de acum două săptămâni compania a semnat un contract pentru 121 avioane Boeing 787 – Dreamliners așa cum mai sunt denumite (și al căror preț de listă este de 338 de milioane de dolari) iar în februarie un altul și mai mare, cu compania Air India pentru până la 290 de avioane model 777, 737 și 787. În decembrie 2022, United Airlines a plasat la rându-i o comandă de 100 de Dreamliners cu opțiune pentru încă 100.
Multe cifre, dar hai să vedem ce înseamnă. Boeing are comenzi în curs de aproximativ 5.400 de avioane la finalul lui 2022, în timp ce Airbus stă mai bine, cu un număr de 7.200 de avioane pe listă. Boeing este lider la modelele cu fuzelaje mai largi în timp ce Airbus este specializat pe modele cu un singur culoar. Având în vedere că așteptările sunt pentru 580 de avioane Boeing livrate anul acesta – de la nivelul de 480 înregistrat anul trecut, în timp ce nivelul maxim de 806 avioane livrate a fost atins în 2018, putem considera că cel puțin pentru următorii cinci ani compania are caietul de comenzi plin.
Compania a avut pierderi în ultimii trei ani, evident datorită pandemiei, dar se așteaptă să revină pe profit anul acesta odată cu creșterea susținută a vânzărilor. Este de așteptat și cash-flow-ul să redevină pozitiv. În virtutea comenzilor înregistrate cred că pe un termen de doi-trei ani prețul are șanse să decoleze spre maximul de 440 de dolari înregistrat la începutul lui 2019. Asta bineînțeles dacă nu apare altceva neprevăzut…
Be First to Comment