Vreau să încep acest material prin a spune că, în trecut, nu eram cel mai mare fan al jocurilor horror. Îmi plăcea să mă uit la alții pe YouTube sau Twitch cum se joacă pentru că mă speriam mai puțin, dar apoi am descoperit Phasmophobia, jocul care mi-a schimbat complet percepția despre jocurile de acest gen. Dacă nu ai auzit de acest titlu și crezi că ți-ar plăcea un joc complex și fun în care faci pe vânătorul de fantome, îți recomand să cauți mai multe detalii, îți promit că nu vei fi dezamăgit.
După, am început să mai experimentez și cu alte jocuri horror. Am terminat mai multe jocuri din seria Resident Evil și mi-am mai încercat mâna și cu alte francize consacrate pe care le-am ratat de-a lungul timpului, tocmai din cauza reticenței mele pentru jocurile video din acest gen. Iar seria Dead Space este fix una dintre aceste serii de jocuri care mi-au zburat pe sub radar… Până acum.
Dead Space Remake (2023) este un actualizare a jocului original Dead Space, lansat în 2008, și oferă o experiență de joc modernă, grafici îmbunătățite drastic, mecanici noi, segmente de poveste refăcute complet sau schimbate și aduce unul dintre cele mai legendare jocuri survival horror pe generația nouă de console. Grotesc și minunat sunt cele două cuvinte pe care am să le folosesc când descriu acest joc și pot să recunosc faptul că mi-a plăcut foarte mult. Dar să nu o mai lungim aiurea și să trecem la recenzie.
Poveste
Povestea din Dead Space Remake începe cu tine împreună cu un mic echipaj în drum spre una dintre stațiile spațiale presărate prin tot universul. Problema este că la bordul stației respective a fost semnalată o problemă, iar voi mergeți să investigați situația. Doar că lucrurile iau o turnură proastă atunci când aflați că nava, pe numele ei Ishimura, a fost infestată cu niște orătănii numite Necromorfi.
Odată ce realizezi asta, ținta devine simplă: scăparea. Doar că lucrurile nu sunt tocmai simple iar situația este mai rea decât orice ți-ai imaginat până acum. Mi-a plăcut să văd cum firul narativ al jocului original din 2008 a fost păstrat în mare parte, dezvoltatorii aducând doar rafinamente și îmbunătățiri poveștii. Nu o să mai intru în detalii pentru că narațiunea este unul dintre punctele principale ale lui Dead Space Remake și nu aș vrea să divulg nimic, dar ce pot să spun este că mi-a plăcut foarte mult.
Pacing-ul este corect, actorii vocali fac o treabă foarte bună iar personajele sunt relatable și m-au făcut să țin la ele, chiar și după doar câteva ore de joc. Iar ăsta chiar e un lucru bun, ținând cont că jocul are 12-13 ore cu totul. Există și câțiva boși în joc care sunt pe cât de urâți, pe atât de antrenanți iar la capitolul ăsta chiar nu am de ce să mă plâng. Per total, povestea este captivantă și întregește bine atmosfera creepy a jocului.
Gameplay
Aici lucrurile devin o idee mai complexe, pentru că în ciuda a tot ce alte shootere m-au învățat, ținta la care trebuie să tragi nu este capul inamicilor. Carcaleții ăștia mari și înfricoșători au altă slăbiciune: membrele. Și am descoperit asta pe pielea mea atunci când i-am tras un glonț în cap unuia doar ca să descopăr că venea în continuare spre mine fără nici o jenă.
Asta m-a forțat să regândesc toate ideile pe care alte shootere mi le-au întipărit în minte de-a lungul timpului, dar trebuie să recunosc că mi-a plăcut. După ce jocuri precum Resident Evil și The Evil Within m-au obligat să trag doar la cap, sistemul din Dead Space a fost ca o gură de aer proaspăt.
Sistemul de upgrade-uri nu este ceva nemaivăzut, dar asta nu înseamnă neapărat că e rău. Peste tot pe hartă găsești ceva ce se cheamă Nodes, care reprezintă moneda pe care o folosești pentru a-ți face armele mai puternice. Aceste Nodes sunt prezente atât pe drumul obișnuit pe care trebuie să mergi între obiective cât și pe coridoarele auxiliare.
Acest aspect te îndeamnă să explorezi cât mai mult din hartă, lucru care nu este niciodată rău. Mereu am fost entuziasmat atunci când am găsit câte un punct pentru upgrade, pe lângă obișnuita muniție, cu toate că, dacă ești genul de jucător care merge doar pe drumul principal, ai putea rămâne în urmă dacă discutăm despre nivelul de putere pe care îl poți atinge.
Când vine vorba de muniție, trebuie să punctez că a fost cam din belșug, și mai niciodată nu am simțit că voi rămâne fără gloanțe în mijlocul acțiunii. Ținând cont că Dead Space este un joc din genul survival horror, am fost puțin dezamăgit de asta. Sigur, sperieturile și atmosfera este acolo, dar parcă mi-ar fi plăcut și să trebuiască să țin cont de fiecare glonț pe care îl trăgeam.
Nu m-am simțit nevoit să mă folosesc de butoaiele explozive presărate prin camere pentru a distruge inamici și nici nu m-am chinuit să găsesc mai multe gloanțe atunci când mă apropiam de finalul rezervei, deși mi-ar fi plăcut. Eu am jucat Dead Space Remake pe dificultatea normală, iar dacă vrei să joci pe hard, experiența ta la acest capitol ar putea varia.
Un lucru pe care l-am apreciat la Dead Space Remake sunt puterile de care dispui, pe lângă armele din dotare. Kinesis și Stasis sunt două dintre aceste puteri magice, iar pe lângă utilitatea lor în rezolvarea diferitelor puzzle-uri presărate pe tot parcursul jocului, acestea mai pot fi folosite și în luptă. Stasis este folositor în special, deoarece cu o singură apăsare de buton blochezi pe loc un inamic, aspect de care m-am folosit destul de mult. Nici Kinesis nu e de lepădat, deoarece cu ajutorul ei poți arunca cu butoaiele explozive mai sus menționate în carcaleți. Și vrei să faci asta, pentru că aceste butoaie dau destul de mult damage și te pot scoate dintr-o situație crâncenă.
Cât despre gunplay-ul din Dead Space Remake în sine, tot ce pot să spun este că mi-a plăcut. Majoritatea armelor cu care am tras în joc s-au simțit bine, fiecare apăsare de trăgaci este satisfăcătoare iar pistoalele și puștile sunt destul de multe și de variate. Upgrade-urile sunt consistente iar arsenalul măricel pe care îl ai la dispoziție este destul de versatil.
Grafică și sunet
Și acum trecem la probabil punctul forte al Dead Space Remake: grafica și sunetul. Motorul grafic Frostbite, deși puțin vechi, a făcut treabă bună atunci când vine vorba de texturile suprafețelor și de efectele de lumină și ceață. Atmosfera întunecată generată de puținele surse de lumină din camere a fost ce trebuie pentru mine.
Într-una dintre scenele din Dead Space Remake care mi-au rămas în cap, task-ul tău este să mergi cu un lift la un etaj inferior. Destul de neinteresant ai spune, dar ce a făcut din asta ceva memorabil a fost faptul că acest drum relativ scurt (1:30 minute) trebuia să îl faci în beznă.
Pe lângă asta, singura sursă de lumină pe care o ai la dispoziție este lanterna atașată în vârful armei tale. Lumina în sine are un con destul de mic care nu te lasă să vezi prea multe iar sunetele pe care carcaleții ăștia urâți cu patimă le scot mi-au trimis nu o dată un fior rece pe șirea spinării. Nu știai niciodată de unde sare următorul inamic iar asta face din atmosfera jocului ceva, cu adevărat, înfricoșător. Am citit și păreri în care alții spuneau că nu li se pare scary acest joc, dar pentru cineva ca mine, a fost de-a dreptul horror.
Be First to Comment