Seria SUPER de la NVIDIA ne-a luat pe toti prin surprindere odata cu lansarea din aceasta vara. La acel moment, oferea trei alternative interesante pentru trei placi din seria RTX: RTX 2060, RTX 2070 si RTX 2080. De aceasta data insa, NVIDIA s-a axat si pe cei cu bugete mai mici, astfel GTX 1660 si GTX 1650 au primit cate o varianta SUPER, iar astazi voi vorbi despre NVIDIA GTX 1660 Super, editia GIGABYTE Gaming OC 6G.
NVIDIA GTX 1660 Super – Ce aduce nou?
Comparativ cu GTX 1660, varianta Super nu aduce schimbari masive, folosind acelasi nucleu si aceleasi frecvente. In schimb, GTX 1660 Super vine dotata cu memorie GDDR6 de 14Gbps in locul memoriei GDDR5 cu care vine echipata varianta standard a placii. Aceasta schimbare ofera o latime de banda de pana la 336 GB/s, o suma cu 75% mai mare comparativ cu cei 192 GB/s oferiti de GTX 1660. In practica, aceasta schimbare ar aduce un spor de performanta de 20% comparativ cu 1660. Pe masura ce jocurile folosesc shadere din ce in ce mai complexe, memoria mai rapida de pe noua GTX 1660 Super vine ca un plus foarte necesar pentru a tine pasul cu noile aparitii.
Imbunatatiri software pentru o experienta de gaming mai placuta
Odata cu lansarea noilor modele GTX 1660 Super si GTX 1650 Super, NVIDIA va introduce si cateva noutati pe partea de software. Printre acestea se numara ReShade, o unealta care creaza efecte post-procesare pentru jocurile de PC. Inclus in ultimul update de GeForce Experience, gamerii pot sa aplice o multime de filtre asupra jocurilor preferate cu ajutorul NVIDIA Freestyle si Ansel. Asta usureaza foarte mult treaba, intrucat inainte era nevoie ca aceste shadere sa fie „injectate” in joc pentru a functiona.
De asemenea, odata cu ReShade, NVIDIA introduce si un nou filtru numit Image Sharpening. Initial, parte din NVIDIA Freestyle, acum introdus si in panoul de control, acest nou filtru iti permite sa faci orice joc mai clar, finisand mai bine marginile pixelate. Acesta poate fi ajustat pentru fiecare joc in parte, astfel unele jocuri le poti lasa asa cum sunt, in timp ce altele pot fi „ascutite” la maximum.
Implementarea Gigabyte Gaming OC 6G
Placa video pe care am primit-o pentru teste, nu este un model de referinta, ci este vorba de o placa video aftermarket de la Gigabyte. Aceasta implementare ofera o racire bazata pe trei ventilatoare, sub care gasim un radiator destul de consistent. Carcasa placii vine cu un colorit neutru, combinatii de gri si negru, iar pe laterala placii, logo-ul GIGABYTE ofera iluminare RGB pe care utilizatorul o poate modifica dupa bunul plac.
Pe partea de zgomot si temperaturi nu au existat probleme, placa avand un mod 0db care ii dezactiveaza toate cele trei ventilatoare atunci cand este in idle sau in sarcina mica, iar in jocuri, aceasta a fost isesizabila ca zgomot, iar temperaturile nu au trecut niciodata de 70*C.
Desigur, o implementare mai serioasa ar putea aduce cu ea si performante mai bune, dar pentru un overclock al nucleului si al memoriilor este nevoie de un sistem de racire ceva mai puternic. Nu pot spune ca sunt fan al placilor Gigabyte Gaming OC in schimb. Aceasta versiune are o carcasa din plastic care se simte ieftin la atingere si nu imi confera deloc incredere, astfel as indemna orice om interesat de aceasta editie de placa sa se uite spre versiunile AORUS ale aceluiasi producator, sau spre MSI Gaming X, ASUS Strix si EVGA.
Am folosit o metoda de testare mai realista
Pentru a testa noua NVIDIA GTX 1660 Super, am ales sa ies din mediul „controlat” al studioului Zona si sa testez placa in PC-ul personal, care se apropie mai mult de configuratiile pe care majoritatea oamenilor le folosesc pentru gaming, astfel sistemul de test are urmatoarele componente:
- AMD Ryzen 5 3600X cu overclock la 4.2Ghz
- 16GB RAM Corsair Vengeance LPX la 3000Mhz in configuratie Dual-Channel
- SSD HyperX Fury pentru sistemul de operare
- HDD Western Digital Caviar Green pentru stocarea jocurilor
- GIGABYTE NVIDIA GTX 1660 Super Gaming OC 6GB
Am considerat ca o placa ca aceasta nu prea va fi imperecheata des cu un Ryzen 9 3900X, astfel am vrut sa creez conditii mai realiste de test. Pe langa configuratia clar mai slaba decat platforma noastra de teste uzuala, am ales sa schimb si metodologia putin. Am eliminat testele sintetice, iar pe partea de jocuri, am folosit titluri mai noi. Rezolutiile de testare au ramas tot 1080p si 1440p, singura modificare fiind faptul ca nu am mai vrut sa folosesc neaparat setarile Ultra pentru realizarea testelor, ci preset-urile cele mai bune pentru a obtine un minim de 60 de cadre pe secunda, astfel oferind cazuri reale de utilizare.
Sa vedem ce performanta ofera NVIDIA GTX 1660 Super
Dupa cum am spus si mai devreme, am vrut sa ofer scenarii reale de utilizare, astfel in loc sa va spun ca probabil in 4K cu detaliile la Ultra, placa scoate mult sub 60FPS, o sa va spun ce setari trebuie sa folositi ca sa obtineti minim 60 de cadre pe secunda in unele dintre cele mai noi jocuri de pe piata.
Borderlands 3 a fost lansat acum o luna si in acest timp s-a dovedit un joc foarte dur pentru placile video. Creat folosind Unreal Engine 4, s-a dovedit o provocare chiar si pentru cele mai puternice placi video de pe piata, astfel am decis ca este o ocazie buna sa vad cum se descurca o placa video de buget cu un joc foarte solicitant; iar rezultatele au fost destul de bune:
- Borderlands 3, 1080p, High – 67.75 FPS
NVIDIA GTX 1660 Super a reusit sa ruleze acest joc la detalii High si rezolutie 1920×1080 fara probleme, obtinand o medie de peste 60 de cadre pe secunda. Nu au existat drop-uri mari sau alte probleme de performanta astfel, din punctul meu de vedere este un succes.
- Borderlands 3, 1440p, Medium – 70.74 FPS
Am urcat rezolutia, dar am scazut detaliile, astfel aceia dintre voi care folositi un monitor 2K, nu veti avea probleme in a rula Borderlands 3 la peste 60 de cadre pe secunda. Amintiti-va doar sa il setati la Medium. Fiind un joc animat, credeti-ma, diferenta nici ca se observa.
Urmatorul pe lista de jocuri este Forza Horizon 4. Cel mai bun racer de anul trecut inca se tine bine la capitolul grafica, iar o optimizare pe cinste il face un joc relativ simplu de rulat. Noua GTX 1660 Super nu a fost pusa la grea incercare de joc, astfel rezultatele sunt impecabile:
- Forza Horizon 4, 1080p, Ultra – 111 FPS
Incepand cu rezultatul la rezolutia FullHD si detalii Ultra, Horizon 4 s-a apropiat de cifra magica de 144 de cadre pe secunda pentru a rula la capacitatea monitorului meu. Desigur, a trecut lejer de cele 60 de cadre pe secunda mult dorite.
- Forza Horizon 4, 1440p, Ultra – 92 FPS
Rezultatul in 2K este si el foarte optimist, iar in acest punct sunt sigur ca as fi putut rula jocul si la rezolutie 4K cu peste 60 de FPS-uri, dar ca sa nu ma abat de la formula, detaliile cele mai mari, rezolutie marita, un framerate foarte bun.
Publicat tot de Microsoft, dar creat de The Coalition folosind motorul grafic Unreal Engine 4, Gears 5 scoate ce e mai bun din capabilitatile acestui motor. Dupa ce i-am dat un 10 cat el de mare pentru grafica, am zis ca este momentul sa-l includ si in metodologia de testare, astfel avem parte de inca un joc facut in UE4, dar mult mai bine optimizat decat Borderlands 3.
- Gears 5, 1080p, Ultra – 69.53 FPS
Mare mi-a fost mirarea cand am inceput testele in Gears 5 si am observat ca GTX 1660 Super a reusit sa obtina peste 60 de FPS cu detalii Ultra. Credeam ca am gresit ceva, ca am lasat scalarea rezolutiei mai jos sau cine stie ce, dar nu este cazul, iar situatia devine si mai amuzanta in 2K.
- Gears 5, 1440p, Ultra – 61.1 FPS
Cum spuneam, situatia este foarte interesanta. Initial, am testat jocul direct la 1440p, fiind rezolutia nativa a monitorului meu si am doua variante: fie jocul este foarte optimizat, iar diferenta este foarte mica intre rezolutii, fie faptul ca am modificat doar scalarea de la 1440p la 1080p mi-a eronat testul in FullHD. Jocul nu te lasa, fizic, sa schimbi rezolutia, sau sunt eu chior si n-am vazut, dar te lasa sa selectezi la ce rezolutie sa fie randate imaginile, ca mai apoi sa fie redimensionate pentru ecranul tau. Oricum ar fi, doua rezultate foarte bune intr-un joc aparut foarte recent.
Uite c-am ajuns si la un joc in care eram sigur de rezultate. FIFA 20 este dezvoltat de EA Games avand la baza motorul grafic folosit si in Battlefield, anume Frostbite Engine. Vremurile in care jocurile construite pe aceasta baza terorizau PC-urile de gaming au cam apus, astfel, FIFA 20 la Ultra si blocat la 144FPS nu a avut probleme pe nici o rezolutie, dar de dragul pastrarii formatului:
- FIFA 20, 1080p, Ultra – 144FPS
Rulez jocul la un framerate blocat la rata de reimprospatare a monitorului deoarece are probleme destul de urate cand treci de un anumit FPS. Cu VSync setat pe „Fast” din panoul de control NVIDIA, meniurile sunt stabile la 72 de cadre pe secunda, jocul fiind foarte fluid la 144.
- FIFA 20, 1440p, Ultra – 144 FPS
Nici prin ridicarea rezolutiei, lucrurile nu se schimba. Cinematicele si meniurile sunt setate la 72 FPS multumita setarii facute din panoul de control al placii video, iar gameplay-ul parca „curge” pe ecran la 144 de cadre. Tind sa cred ca acest trend este valabil si in rezolutie 4K, astfel si FIFA 20 este extrem de jucabil.
Concluzie
NVIDIA a dat lovitura cu noua placa din seria Super si a reusit sa ofere o alternativa foarte buna, la un pret competitiv pentru placa „ce va sa vina” de la AMD, anume RX 5500. Aceasta de pe urma ameninta piata de buget redus oferind o performanta preconizata, undeva intre GTX 1650 si GTX 1660. Acest loc liber a fost acum populat de 1650 Super iar NVIDIA GTX 1660 Super a devenit probabil cea mai aratoasa placa video de gaming, intr-un buget destul de restrans. Asta desigur, daca tehnologia Ray Tracing nu te atrage si preferi sa ramai fidel vechilor tehnologii care merg de mult si merg bine.
Daca pretul de producator de 1200 de lei este cel putin aproape de realitatea din magazine, alaturi de un Ryzen 5 3600 sau chiar si de o varianta mai ieftina, precum Core i3 9100, aceasta placa video va face casa buna, oferind performante de apreciat, atat in FullHD unde mi se pare cea mai potrivita, cat si la rezolutie 2560×1440, care devine usor si sigur, standardul „de aur” cand vine vorba de gaming pe PC.
Be First to Comment