Star Wars Outlaws – o lume superbă cu un personaj principal plictisitor (review)

De când mă știu, sunt un fan al seriei Star Wars. Iubirea mea pentru această franciză a început în momentul în care am vizionat pentru prima dată A New Hope. Altfel nici nu se putea: săbiile laser și luptele epice în spațiu sunt, probabil, printre cele mai fascinante lucruri pe care le poți vedea atunci când ești tânăr și ușor de impresionat.

De atunci și până acum am trecut și prin aproape toate jocurile din universul Star Wars. Fie că vorbim despre primele Battlefront sau seria Knights of the Old Republic, am pierdut zile și nopți luptând fie de partea Ordinului Jedi, fie de partea Sith. Însă, la fel cum s-a întâmplat și cu filmele, calitatea jocurilor Star Wars a scăzut odată cu trecerea anilor, motiv pentru care m-am ținut departe de ultimele lansări.

Star Wars Outlaws

Da, ați auzit bine, nu m-am atins de niciun joc Star Wars Jedi. Nu pentru că nu arătau bine sau pentru că au primit review-uri proaste, ba chiar opusul: din câte am văzut și citit, au fost titluri foarte bune, spre deosebire de ultimul serial din franciză, nu dau nume (Acolyte). Ideea era că nu voiam ca amintirea mea despre acest univers să fie pângărită și mai mult, mai ales după ultimele titluri din seria Battlefront, care mi-au lăsat impresii mixte.

Totuși, ceva a fost diferit la Star Wars Outlaws. Aici nu mai aveam de-a face cu un personaj principal Jedi sau Sith, ci cu unul mult mai uman, mai apropiat de un om de rând. Recunosc, personajul meu preferat a fost întotdeauna Han Solo, vânătorul de recompense cu o inimă de aur. Ce m-a atras mereu la el este faptul că nu a dispus de The Force sau vreun alt „giumbușluc” care să-l facă mai puternic decât ceilalți, fiind nevoit să se bazeze pe propriile aptitudini pentru a învinge în luptă.

Kay, protagonista din Outlaws, se dorește a fi un fel de Han Solo. De fapt, întregul joc încearcă să readucă la viață acel stil atât de specific lui Solo. Cei care vă amintiți de scena cantinei din A New Hope știți exact despre ce vorbesc, atmosfera aceea care te duce cu gândul la filmele western, unde moralitatea nu este la fel de black and white ca de obicei, ci mai degrabă în tonuri de gri.

Nu aveam cum să nu încerc Star Wars Outlaws, chiar dacă am avut, din prima clipă, teama unei dezamăgiri care m-ar face să-mi pierd încrederea pentru totdeauna în jocurile francizei. Mai mult decât atât, nu aveam cum să nu vorbesc despre el aici, nu neapărat pentru ceea ce reprezintă acesta pe plan personal, ci pentru ceea ce reprezintă pentru industrie.

Star Wars Outlaws

S-a lăsat așteptat o perioadă destul de lungă, spun asta pentru că a fost anunțat pentru prima dată acum peste trei ani, la începutul lui 2021. De atunci și până acum, s-a bucurat atât de o reclamă foarte bună, cât și de una foarte proastă. Partea bună a venit din faptul că se știa că jocul este dezvoltat în același engine ca Avatar: Frontiers of Pandora, care este considerat unul dintre cele mai frumoase titluri din ultimii ani. Partea proastă a venit din cauza prețului absolut absurd al versiunilor speciale, de 110, respectiv 120 de dolari.

Cum era de așteptat, comunitatea a criticat puternic acest overpricing, iar parteneriatul cu Intel, care îți permite să câștigi o copie a jocului dacă achiziționezi anumite procesoare Intel din generația a 14-a, nu a făcut decât să amplifice nemulțumirile. Am vorbit despre problemele procesoarelor din acea generație de nenumărate ori până acum, așa că nu o să mă repet și aici. Tot ce pot spune este că nu cred că includerea lui Star Wars Outlaws în prețul procesoarelor va face mare lucru pentru vânzările Intel.

intel

Dar să lăsăm prețuri, controverse, așteptări și așa mai departe, și să trecem la joc în sine și la ce ne oferă Outlaws în materie de experiență și distracție.

Imediat cum intri în joc și începi o sesiune nouă, ești întâmpinat de un cinematic care te aruncă direct în mijlocul poveștii, fără context anterior care să explice cine sunt personajele pe care le vezi sau care-i faza cu ele. Inițial, nu am apreciat asta, dar cu timpul mi-am dat seama că tocmai asta este magia jocului.

Star Wars Outlaws

Kay nu este vreo eroină fără de care lucrurile ar fi avut alt curs, ci începe drept un simplu pion pe o tablă de șah mult mai mare. Nu este nici Leia, nici Luke, și jocul îți arată asta încă de la început. Nu este genul acela de titlu care te ia de mână și îți arată ce trebuie să faci și pe unde trebuie să mergi; de aceea, nu există nici minimap, ci doar o busolă în stil Skyrim, care îți arată aproximativ în ce direcție trebuie să te îndrepți.

Asta a fost unul dintre lucrurile care m-au deranjat inițial, mai ales pentru că m-am obișnuit cu jocurile care îți arată, ca la proști, tot ce trebuie să faci și modul în care trebuie să acționezi. Mea culpa, presupun că suficient timp petrecut în titlurile AAA din ultimii ani poate avea acest efect.

Star Wars Outlaws

Nu mi-a luat mult, însă, să mă obișnuiesc cu jocul și modul în care acesta funcționează. Nu este vreun Metal Gear Solid, dar Outlaws încurajează un stil de joc stealthy, chiar dacă poți adopta și cealaltă abordare în majoritatea cazurilor. Totuși, elementul de stealth este central, deoarece Kay, alături de Nix, mascota și, în același timp, partenerul ei în crime, sunt, la bază, hoți.

Spoiler alert: tocmai asta o bagă pe Kay în bucluc de nenumărate ori și o face să-și părăsească casa și planeta. Și, fix atunci când părăsești planeta inițială, Cantonica, adevăratele sisteme ale jocului apar în peisaj. Un sistem care mi-a plăcut destul de mult și prin care nu am trecut pe cât de mult aș fi vrut este cel de facțiuni.

Star Wars Outlaws

Ca să înțelegeți mai bine, în acest joc există mai multe facțiuni, iar reputația ta cu ele poate să crească sau să scadă în funcție de ceea ce alegi să faci. Fiecare facțiune are avantajele ei, dar partea proastă este că aceste facțiuni se urăsc și sunt într-un conflict constant pentru supremația în acest underworld galactic. Desigur, chiar dacă Kay are o relație bună cu o facțiune, asta nu înseamnă că nu o să le fure ceva sau că nu îi va trăda în viitor, pentru că așa funcționează lucrurile în colțul ei de galaxie, iar ea nu ezită să facă ce este necesar pentru a supraviețui.

That being said, Kay nu este cel mai fascinant personaj. Nu are carisma pe care o așteptam de la un personaj de acest gen și cred că nu există vreun factor care să o facă specială. Îi lipsește tridimensionalitatea unui personaj precum Han Solo, chiar dacă încearcă să-i ocupe locul, oarecum. Practic, este un personaj foarte fad într-o lume foarte vibrantă.

Star Wars Outlaws

Și lumea este de-a dreptul magică. Nu vorbesc doar despre grafică, care este cea mai bună pe care am văzut-o până acum, ci și despre atmosfera setting-ului. Această atmosferă reușește să-mi amintească de trilogia originală de filme Star Wars, adică trilogia mea preferată.

Nici nu mai spun cât de distractiv este să explorezi lumea pe speeder, motocicleta din joc. La început, acest aspect mi s-a părut puțin „clunky”, dar schimbarea de opinie a venit rapid, după doar două sau trei minute de explorat câmpurile planetei Toshara, sau mai degrabă ale lunii, pentru că este un satelit care orbitează o planetă. Aceasta este complet originală, creată de dezvoltatorii jocului, spre deosebire de celelalte planete pe care Kay le va vizita pe parcursul aventurii ei.

Star Wars Outlaws

Acesta este și motivul pentru care n-am terminat încă povestea: am petrecut ore întregi pe motocicletă, explorând lumea. Chiar nu ai cum să te plictisești făcând asta, pentru că mereu apare câte ceva neprevăzut care îți fură o oră sau două fără ca măcar să-ți dai seama.

Aproape am uitat: speeder-ul nu este singurul vehicul pe care îl poți controla, pentru că mai ai și pe Trailblazer, nava spațială pe care o folosești atât pentru luptele care au loc în spațiu, cât și pentru călătoriile interplanetare. Consider că, în ceea ce privește partea de „driving”, Outlaws se ridică la nivelul lui Battlefront, jocul care m-a făcut să mă îndrăgostesc de condusul navelor spațiale în virtual.

Star Wars Outlaws

Ce-i drept, consider că ai nevoie de un controller pentru a te bucura de această experiență la potențialul ei maxim. Deși în restul jocului aș prefera să folosesc un controller, dar merge și cu mouse, aici chiar consider că este absolut necesar să folosești controller-ul. Acesta schimbă complet feeling-ul jocului și adaugă un alt nivel interacțiunii tale cu el.

Am ajuns totuși în acest punct și nu am vorbit despre Nix, mascota lui Kay. Este un merqaal, o specie nouă, care își face debutul în universul Star Wars chiar aici, în Outlaws. Arată oarecum ca un axolotl (ce-i cu denumirile astea?), doar că nu trăiește în apă, ci pe uscat. Pe lângă piele, mai are și o grămadă de păr și de solzi. Nix vine ca urmare a unui trend pe scena RPG-urilor, în care protagonistul trebuie să aibă un sidekick, în stil Batman și Robin.

Star Wars Outlaws

În noile jocuri God of War, acela este Boy, în The Last of Us este Ellie, iar aici este Nix. Recunosc, aș fi preferat un companion uman sau, dat fiind faptul că suntem în Star Wars, unul extraterestru. Ideea este că nu-mi plac prea mult aceste mascote animale, care nu pot să vorbească și să joace un rol cu adevărat important în poveste. Înțeleg de ce au mizat pe această pseudo-pisică adorabilă – e greu să faci ca un om să intre printr-o gaură de 20 de centimetri în pământ și să-ți fure ceva de acolo. Plus că dacă jocul va avea succes, imaginați-vă ce de merch o să apară cu acest animăluț.

Un mare plus pe care Star Wars Outlaws îl are, în ochii mei, este faptul că este bazat pe decizii. RPG-ul meu preferat este Baldur’s Gate, deci vă dați seama cât de mult țin cont de acest element atunci când am de-a face cu un joc nou. Nu știu ce credeți voi, dar pentru mine, faptul că pot să aleg modul în care povestea se dezvoltă, chiar dacă în unele momente la o scară foarte mică, mă face să mă adâncesc și mai mult în joc.

Consider că vremea RPG-urilor liniare a apus și că fiecare joc care te pune în pielea unui personaj ar trebui să-ți permită să iei măcar o decizie sau două. Dacă nu ești de acord cu mine, te invit să îți exprimi opinia în secțiunea de comentarii.

Star Wars Outlaws

Un alt mare plus este grafica. Așa cum am menționat și anterior, acesta este cel mai frumos joc pe care l-am jucat în viața mea, fără nicio îndoială. Totul, de la umbre, la lumini, la modul în care arată lumea, mă face să mă îndrăgostesc de Outlaws. Nu e frumos, e *Witcher Blood&Wine* frumos. Spre deosebire însă de masterpiece-ul celor de la CD Projekt Red, pentru Outlaws ai nevoie de un PC foarte performant dacă vrei o experiență full-options.

Spre exemplu, eu l-am jucat, în mare parte, pe platforma de teste de la birou, adică pe cea cu RTX 4090 și Ryzen 9 7950X. Aici, cu setările la maxim, DLSS pe Quality și la rezoluție QHD, am obținut o medie de 77 fps, cu scăderi de frame rate în momentele mai solicitante. Consumul de VRAM s-a menținut constant la un incredibil… 19-21 GB!. Da, vorbesc de VRAM, nu de memoria normală. Dacă faci greșeala să dezactivezi DLSS, rata de cadre pe secundă scade sub 50. Asta pentru jocul este plin de Ray Tracing.

Star Wars Outlaws

Se pare că Outlaws este jocul care face din 4090 o placă video bună pentru QHD, dar nu și pentru 4K. Dacă vrei să joci cu setările grafice maxime la rezoluție 4K, nici măcar cea mai bună placă video de pe piață nu va fi suficientă. Da, e posibil să vorbim și de o proastă optimizare a jocului, că doar nu poate să existe un joc care să-i pună capac lui RTX 4090, nu? Ceva-mi spune că nu e cazul, și acel ceva este nivelul de calitate grafică al personajelor și a lumii în care trăiesc. Totuși, îmi păstrez speranța că patch-uri ulterioare vor îmbunătăți acest aspect.

Asta mă face să declar Star Wars Outlaws un titlu cu adevărat „next-gen”, cel puțin din punct de vedere grafic. Cred că pentru o experiență completă în 4K va fi nevoie să așteptăm lansarea mult așteptatei noi generații de plăci video NVIDIA, bazate pe arhitectura Blackwell. Că doar trebuie să ai motiv de upgrade.

NVIDIA GeForce RTX 5090

Totuși, chiar e nevoie să dai 4-5000 de Euro pe un PC pentru a juca Outlaws? Am testat jocul și pe mini PC-ul de gaming făcut de noi în colaborare cu DeepCool, a.k.a trusa de prim ajutor în stil Cyberpunk, al cărui review este deja live pe zonait.ro. Am ales să văd cum se mișcă și pe acesta, deoarece este mai asemănător PC-ului unui utilizator obișnuit decât „bestia” noastră cu 4090. Rezultatele sunt următoarele: 75 fps în medie, cu presetul grafic „high”, DLSS „balanced”, fără RTX Direct Lighting și la rezoluție QHD. La fel, fără DLSS rata de cadre pe secundă scădea spre 40.

Ei, uite, asta mi se pare chiar fain. În funcție de setările de calitate, să poți juca la fel de bine și pe un 4090, și pe un 4060Ti, este o bilă albă pentru Outlaws. Da, modul în care arată jocul pe 4060 Ti este cu mult inferior aspectului său pe 4090, dar Outlawseste perfect jucabil pe ambele. Nu mă îndoiesc de faptul că sisteme mai slabe pot rula jocul lejer cu presetul grafic setat pe „low”, la rezoluție 1080p.

Star Wars Outlaws

Mai am o mențiune, legată doar tangențial de grafică. Mi s-a părut foarte interesant că dezvoltatorii doresc ca Outlaws să fie jucat în „cinematic mode”, adică aspect ratio 21:9. Practic, acesta este modul implicit în care vine jocul setat. Mie nu-mi place, în principal pentru că se pierde cam un sfert din display prin benzile negre de sus și de jos, dar colegul meu Tudor spune că asta îi amintește de modul în care a văzut el filmele Star Wars pentru prima dată, adică prin Cretacic.

Aici nu l-am putut înțelege prea bine și nu-mi explic de ce, pentru că și eu sunt un suflet bătrân care se bucură de lucrurile mici de genul acesta atunci când este cazul. În Outlaws nu a fost cazul, ba chiar dimpotrivă, am preferat să folosesc aspect ratio-ul nativ al monitorului, ca să pot vedea superbitatea graficii pe tot ecranul, nu doar pe o porțiune din acesta.

Star Wars Outlaws

Înainte să trec la concluzii, să vă zic și de părțile negative, că există destul și din astea. În primul rând, optimizarea mi se pare destul de slabă. Jocul este plin de bug-uri, dar asta pare să fie noua regulă în lansările AAA recente. N-am întâlnit bug-uri care să-mi blocheze progresul, dar câteva din ele au ieșit în evidență. Personaje care se blocau timp de câteva secunde, altele care se teleportau, umbre care nu functionau cum trebuie… Zici că a rămas universul fără beta-testeri, și asta nu este o probmeă doar la acest joc.

Sunt sigur că în timp, o să dispară și bug-urile, că vorba aia, de când cu Cyberpunk 2077 poți transforma un joc din dezastru în capodoperă, dar dacă vrei să-ți cumperi Star Wars Outlaws la lansare, ține cont de acest aspect.

În al doilea rând, cred că se putea lucra mai mult la personalitatea personajului principal. Kay nu iese în evidență cu absolut nimic, spre deosebire de lumea superbă și interesantă a jocului. Au fost momente în care pur și simplu m-a bufnit râsul din cauza acțiunilor ei robotice, iar acesta este un mare „no-no” pentru mine.

Star Wars Outlaws

Și, în ultimul rând, sistemul de parkour și climbing. Acest mix de mecanici, care încearcă să combine stilul din Assassin’s Creed cu cel din Uncharted, mi s-a părut destul de slab comparativ cu restul jocului. Modul în care Kay sare și se mișcă în aceste secvențe pare mecanic, lipsit de fluiditate și enervant. Din nou, cred că Massive Entertainment, filiala Ubisoft care s-a ocupat de dezvoltarea lui Outlaws, ar fi putut să acorde mai multă atenție acestui aspect, mai ales din moment ce au făcut din el o parte centrală a jocului. Și mai ales că e același Ubisoft care a perfectat arta parkour în Assassin’s Creed.

Și cu asta, ajungem la concluzia acestei recenzii. De la început, Star Wars Outlaws ridică ștacheta, în ochii mei, pentru ceea ce trebuie să fie un joc Star Wars. Se vede că acesta nu a fost doar un proiect creat pentru bani, ci că dezvoltatorii chiar au o pasiune pentru acest univers.

Dacă mă întrebați pe mine, Outlaws este printre puținele titluri must play ale lui 2024, dar nu acum, ci peste câteva luni, când testarea va prinde din urmă dezvoltarea și o să avem mai puține glitch-uri și bug-uri. Nu vă recomand să plătiți 110$ sau 130$ pentru versiunile speciale ale jocului, preț absolut aberant pentru orice titlu. Mai bine cumpărați versiunea de bază și încă un alt titlu de banii respectivi, sau, și mai bine, așteptați reducerile de Black Friday și poate plătiți mai puțin.

star wars outlaws pret

Nota finală obținută de Star Wars Outlaws este 8 din 10, un scor mai mult decât acceptabil. M-am gândit să-i dau o notă ceva mai mare, poate un 8.5 sau chiar 9, dar problemele pe care le-am enumerat mai sus m-au oprit să fac asta. Rămâne de văzut, totuși, cum va evolua acest joc, mai ales că dezvoltatorii au anunțat deja că titlul va beneficia de un DLC și de mai mult conținut în viitor.

Până atunci, sper să-i dați o șansă lui Outlaws și să ne revedem cu bine, pregătiți pentru o nouă aventură într-o galaxie îndepărtată. Pace!