ASML Holding NV (ASML), producătorul olandez de echipamente pentru semiconductoare, a prezentat în dimineața aceasta rezultatele financiare aferente trimestrului al treilea, rezultate ce sunt în linie cu estimările companiei și cu așteptările pieței.
ASML a raportat vânzări de 6,67 miliarde de euro în trimestrul al treilea, în creștere cu 15% față de aceeași perioadă a anului trecut, creștere datorată vânzărilor bune pentru sistemele DeepUV, dar în scădere de la cele 6,90 miliarde de euro încasate în trimestrul al doilea. Profitul trimestrului a fost de 1,89 miliarde de euro, de asemenea în scădere ușoară de la cel înregistrat în precedentele trei luni, ceea ce a dus la obținerea unei marje brute de 51,9%.
Pentru finalul de an, ASML se așteaptă la vânzări nete între 6,7 și 7,1 miliarde de euro și o marjă brută între 50% și 51%, ceea ce ar duce creșterea veniturilor întregului an calendaristic 2023 la aproximativ 30%.
Însă partea negativă a prezentării o constituie așteptarea companiei ca veniturile anului viitor să fie asemănătoare cu cele din 2023 având în vedere incertitudinile privind redresarea cererii în industrie, cu un punct de minim al cererii pentru finalul acestui an, conform declarațiilor CEO-ului Peter Wennink.
Deși ASML domină piața sistemelor litografice, producătorii de cipuri precum TSMC, Samsung sau Intel devin pe zi ce trece mai reticenți în dezvoltarea de noi capacități odată cu încetinirea bruscă a vânzărilor de mașini electrice, a telefoanelor și sistemelor de IT la nivel global. Cu toate acestea, ASML are comenzi în valoare de 35 de miliarde de euro și speră la un 2025 puternic.
Cresc vânzările ASML în China în ciuda restricțiilor
O altă amenințare pentru ASML o constituie războiul tehnologic dintre SUA și China, guvernul american introducând ieri noi restricții de export pentru cipurile AI de înaltă definiție produse de Nvidia și AMD către companiile chineze, în încercarea de a limita accesul Beijingului la tehnologie de vârf ce poate fi folosită pentru echipamente militare. Deși reprezentanții ASML au declarat că noile restricții nu vor avea un impact direct asupra companiei, restrângerea pieței va duce la investiții mai scăzute ale producătorilor cu efect întârziat și asupra ASML în cele din urmă.
Piața chineză a reprezentat 11% din vânzările companiei în 2022, fiind cea de-a treia piață ca mărime după Taiwan și Coreea de Sud, dar în acest trimestru ponderea a crescut la 46%; clienții chinezi, în special producătorii de mașini electrice, cumpără echipamente relativ învechite tehnologic, dar utile pentru producția de semiconductori nu atât de avansați, ce sunt incorporați în mașinile electrice produse de aceștia.
Rezultatele trimestrului sunt bune, previziunile nu prea, iar cotația ASML pică cu 4% la deschiderea pieței. O scădere sub suportul actual din această zonă ar duce prețul spre 500 de euro per acțiune, și cel mai probabil asta se va întâmpla în condițiile economice și geopolitice actuale.
Be First to Comment