Press "Enter" to skip to content

Sony FE 24-70 GM II este cel mai bun OBIECTIV… bun la toate!

Nu trece zi să nu ne întrebe câte cineva: ce soft de editare folosiți, ce camere, ce obiective… Și am să va spun atât: eu unul am fost mereu orientat spre eficiență. Nu eficiență în sensul de zgârcenie, ci în sensul de a găsi mereu the right tool for the job. Și pe cale de consecință cred că nu există scump sau ieftin, ci mai degrabă potrivit sau nepotrivit pentru ceea ce faci, și pe același principiu, dacă acea achiziție își scoate sau nu ulterior banii. Și atunci, pentru mine, cumpărătura respectivă trebuie să respecte câteva criterii esențiale: să se încadreze într-un buget care să nu mă ruineze, să fie utilă, să poată fi folosită în mai multe situații și scenarii și nu în ultimul rând să aducă bani și să economisească timp.

Iar cel mai bun astfel de exemplu este obiectivul nostru cel de toate zilele, un Sony 24-70 F2.8 GM II. Este probabil cel mai folosit obiectiv pe care îl avem în studio, adică zilnic. Cu câteva luni în urmă eram în căutarea unui obiectv bun la toate, luminos și cât mai potrivit pentru video. Și cum întregul nostru „sistem de recording” este pe Sony, avem un A7s3, un FX3 și un excelent FX6, era evident încotro se va îndrepta alegerea „sticlei”.

Ce anume a motivat lui Sony FE 24-70 GM II?

Căutam un obiectiv versatil, luminos, nici foarte mare, nici foarte greu și nici aberant de scump care să completeze line-up-ul Sony pe care îl avem și să-l pună în valoare. Și acest Sony FE 24-70 GM II bifează cu brio toate aceste criterii. Este cu o cincime mai ușor și mai mic în volum decât precedenta sa versiune și cu un centimetru și jumătate mai scurt, ceea ce-l face extrem de ușor de cărat și folosit. Calitatea construcției este și ea foarte bună, obiectivul e robust, și este o îmbinare reușită de metal, plastic și sticlă. Este sigilat la praf și umezeală, o chestie binevenită, și toate butoanele, switch-urile și îmbinările au garnituri din cauciuc.

Deschiderea frontală a obiectivului Sony FE 24-70 GM II este de 82mm, deci îi poți pune diverse filtre cu filet în față. Slavă Domnului că FX6 are filtre ND încorporate și nu mai am nevoie de așa ceva în fața obiectivului atunci când vreau să filmez la exterior cu diafragmă deschisă larg. Obiectivul are 20 de elemente în 15 grupuri, o distanță minimă de focus de 20cm și 4 motorașe pentru un focus rapid și (destul de) silențios.

Dacă ar fi să rezum în câteva cuvinte ce îmi place cel mai mult la Sony FE 24-70 GM II este că-i neașteptat de ușor și compact pentru un zoom din categoria asta și nu în ultimul rând, calitatea imaginii obținute este ceea ce m-am așteptat și chiar mai mult decât atât. Îmi place iarăși mult faptul că focusul este precis și rapid, atât în modul automat cât și în modul manual, (ai și un switch dedicat pentru treaba asta), dar și cele două butoane de Hold Focus, pentru un acces mai ușor atunci când camera este în poziție orizontală sau verticală. Iar acestor două butoane poți să le atribui și alte funcții din cameră.

„Controale” și funcțiile lui Sony FE 24-70 GM II

Dar pentru mine personal, perla coroanei pe acest obiectiv este inelul diafragmei, care merge de la F22 la F2.8 (v-am zis că este un zoom foarte luminos), care inel poate fi setat dintr-un simplu switch pentru a se roti cursiv sau în trepte, adică de-clicked sau clicked. Iar asta, pentru un videograf, este absolut genial. În plus, mai ai încă un switch, de Iris Lock, adică de blocare, pentru a preveni modificarea accidentală a expunerii, odată ce ai fixat-o la valoarea care îți trebuie.

Este senzațional că poți folosi acest obiectiv atât ca pe unul full automat când ești pe run and gun, și merge foarte bine, dar și ca pe unul full manual, cu toate controalele în vârful degetelor… la propriu, atunci când ai vreme să-ți bibilesti scena. Iar în fața inelului diafragmei se găsește un alt inel extrem de generos de zoom (manual) care se rotește aproximativ 80 de grade. Adică poți folosi Sony FE 24-70 GM II full manual, ca pe un adevărat obiectiv cinema. Ăsta a fost și unul dintre motivele pentru care mi l-am dorit atât de mult. Și ca să fie treaba-treabă până la capăt, mai ai pe corpul obiectivului încă un switch care îți permite reglarea cuplului, a rezistenței la rotirea inelului de zoom, smooth, adică mai ușor, sau tight, adică mai greu.

Sony FE 24-70 GM IISony FE 24-70 GM II

Ceea ce îi lipsește totuși ar fi stabilizarea, dar te poți baza pe cea internă a camerei. Am filmat din mână atât cu A7s3 cât și cu FX3 și n-am motive să mă plâng de faptul că imaginea nu ar fi ieșit cât se poate de stabilă. Mai complicat este cu FX6, care nu are stabilizare built-in, în schimb îți furnizează metadatele pentru a putea face asta în post cu softul dedicat al celor de la Sony. Obiectivul are un pic de distorsiune, dar nimic grav sau ce nu poate fi corectat în post.

Sony FX6Sony FX6

La diafragme deschise, sistemul cu 11 lamele ajută la unul dintre cele mai mișto și mai naturale bokeh-uri pe care eu le-am văzut vreodată pe vreun obiectiv zoom, deci dacă te pasionează fundalurile blurate, obiectivul ăsta nu dezamăgește, ci dimpotrivă. Imaginea este destul de sharp, dar nu atât încât să mă deranjeze, mai ales în centru, inclusiv la expuneri gen f2.8, dar maximul de sharpness este atins între f4 și f11.

Concluzie

Îndrăznesc să spun că Sony FE 24-70 GM II este în momentul asta cel mai bun obiectiv… bun la toate pe montura asta FE de la Sony. Mai bun din punct de vedere optic decât precedentul model, (care nici acela nu era rău deloc), și pe deasupra este și mai mic și mai ușor. Are funcții noi în plus, este clar mai versatil și parcă și mai solid. Cât despre preț, în mod previzibil Sony FE 24-70 GM II nu este ieftin: l-am găsit la 12000 de lei pe F64. Dar dacă la prima vedere pare scump, după orice criteriu l-ai judeca, lucrurile se schimbă în momentul în care ai pus mâna pe el. Iar dacă îți și scoți banii pe el, adică îl cumperi pentru muncă, vei înțelege repede că nu este scump deloc.

În cele câteva luni bune de când îl avem, nu a șomat nici măcar o singură zi. 5 zile pe săptămâna, 4 săptămâni pe lună, sticla asta muncește, în studio și în afara lui. În plus, în combinație cu FX3-ul, Sony FE 24-70 GM II alcătuiește unul dintre cele mai capabile și mai puternice combo-uri pe care le poți avea la dimensiunile astea. Deci… ce ți-ai putea dori mai mult?

Articol preluat de pe zonait.ro

Sharing is caring!

Be First to Comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

shares