Deşi ne aflăm încă în prima parte a anului, iar PlayStation 5 şi Xbox Series X urmează să-şi facă apariţiile abia în sezonul sărbătorilor de iarnă din 2020 (dacă aceste lansări nu vor fi amânate din cauza coronavirusului), deja ştim cam toate detaliile importante legate de configuraţiile acestor noi console. Astfel, apare iminenta întrebare: care consolă, PlayStation 5 sau Xbox Series X, este mai bună?
În privinţa specificaţiilor de bază, ambele console au numeroase elemente comune: procesoarele bazate pe nucleele AMD Zen 2, cipurile grafice bazate pe arhitectura RDNA 2, suport la nivel hardware pentru redarea efectelor bazate pe ray tracing în timp real, 16GB de memorie RAM şi stocare rapidă de tip SSD. Totuşi, există diferenţe semnificative şi, în rândurile ce urmează, vom încerca să le analizăm.
PROCESOR ŞI CIP GRAFIC
Deşi arhitecturile de bază ale celor două console au numeroase elemente comune, frecvenţele la care lucrează procesoarele din PlayStation 5 şi Xbox Series X sunt uşor diferite. Astfel, Microsoft promite o frecvenţă fixă de 3,66GHz pentru Xbox Series X atunci când sunt folosite capabilităţile de multi-threading (procesare pe mai multe căi) ale nucleelor Zen 2, ce poate urca însă până la 3,8GHz atunci când această facilitate este dezactivată. În schimb, PlayStation 5 promite o frecvenţa maximă a procesorului de 3,5GHz (cu multi-threading activat).
Deşi procesorul din Xbox Series X este mai rapid, diferenţele de frecvenţe sunt neglijabile, efectul acestora asupra performanţei urmând a fi minim. Spre comparaţie, şi procesorul de pe consolele Xbox One era mai rapid decât cel de pe PS4, însă avantajele de performanţă erau de partea consolei Sony.
În privinţa cipurilor grafice folosite de cele două console, Xbox Series X are, în teorie, un plus semnificativ: consola Microsoft va include 52 CU (unităţi de procesare), tactate la 1,825GHz, pentru o putere de procesare totală de 12,1TFLOPS. În schimb, PlayStation 5 se “mulţumeşte” cu numai 36 CU, tactate însă la o frecvenţă maximă de 2,23GHz, şi promite o putere de procesare totală de 10,28 TFLOPS.
Astfel, la prima vedere, suntem tentaţi să afirmăm că Xbox Series X va avea cipul grafic superior, însă strategia celor de la Sony s-ar putea să dea roade în scenariile în care nu toate aceste unităţi de procesare ar fi folosite concomitent, existând posibilitatea ca frecvenţele superioare la care lucrează CU-urile din PS5 să ofere unele avantaje consolei celor de la Sony.
Ca o ultimă menţiune, atât procesorul din PlayStation 5, cât şi cipul grafic al consolei, au fost proiectate pentru a rula la frecvenţe variabile, ce pot fi ajustate în timp real, în funcţie de necesităţile jocului rulat (limitate însă de energia electrică maximă pe care consola o va consuma). Astfel, în scenele care nu vor necesita procesare grafică intensă (cum ar fi meniurile jocurilor), componentele de bază ale consolei PlayStation 5 nu vor fi suprasolicitate.
MEMORIE RAM
Din nou, la o consultare rapidă a specificaţiilor tehnice ale celor două console, nu reţinem decât că atât PlayStation 5, cât şi Xbox Series X vor avea o cantitate similară de memorie RAM: 16GB. Mai mult, ambele console urmează să folosească acelaşi tip de memorie: GDDR6.
Totuşi, şi aici există o diferenţă semnificativă: Microsoft a ales să împartă această memorie RAM în două categorii: 10GB de memorie rapidă, cu o lăţime de bandă de 560GB/s – recomandată pentru a fi folosită în jocuri –, şi 6GB de memorie mai lentă, cu lăţime de bandă de numai 336GB/s, dintre care 3,5GB vor fi disponibili pentru jocuri (2,5GB vor fi rezervaţi pentru OS şi funcţiile suplimentare).
În schimb, Sony a mers pe o soluţie mai simplă şi directă, toţi cei 16GB de memorie RAM implementaţi în PlayStation 5 urmând să beneficieze de aceeaşi lăţime de bandă: 448GB/s. Iar istoria recentă ne-a învăţat că producătorii de jocuri preferă memoria RAM unificată, atât Xbox 360, cât şi PlayStation 4 (cu 512MB, respectiv 8GB de memorie RAM unificată) abordând cu succes această formulă. În schimb, PlayStation 3 şi Xbox One (console ce au optat pentru alocarea unor cantităţi de memorii RAM de tipuri şi viteze diferite) au întâmpinat probleme de-a lungul timpului, fiind mai greu de utilizat la întregul potenţial.
Aşadar, la prima vedere, soluţia adoptată de Sony pentru PlayStation 5 pare mai inspirată şi mai “prietenoasă” pentru realizatorii de jocuri.
STOCARE SSD
Un element important pentru ambele companii, atunci când au proiectat cele două console, a fost includerea stocării de tip SSD. Şi aici însă, Microsoft a adoptat o strategie diferită faţă de cei de la Sony, optând pentru un SSD “standard”, cu o capacitate maximă de 1TB, ce poate atinge o viteză maximă de 2,4GB/s (4,8GB/s în cazul folosirii compresiei). La nevoie, capacitatea de stocare a consolei Xbox Series X va putea fi extinsă folosind SSD-uri proprietare, realizate de Microsoft în colaborare cu Seagate.
În schimb, Sony a apăsat pedala de acceleraţie când vine vorba de performanţa stocării integrate în viitorul PlayStation 5. Deşi cu o capacitate mai redusă (numai 825GB), acest SSD va oferi viteze net superioare, de 5,5GB/s (8-9GB/s când se foloseşte compresie). Aceste viteze promit să elimine timpii de încarcare şi, în acelaşi timp, să permită folosirea mai eficientă a memoriei RAM, ce va putea fi complementată de stocarea extrem de rapidă. Cu alte cuvinte, consola Sony nu va fi nevoită să păstreze în memoria RAM toate datele necesare redării unei scene dintr-un joc, acestea putând fi încărcate, în timp real, de pe stocarea de mare viteză.
Spre deosebire de formatul proprietar folosit de Microsoft, Sony va permite extinderea capacităţii de stocare din PS5 folosind SSD-uri standard cu conector M.2, provenite de la producători terţi. Totuşi, va trebui ca acestea să atingă performanţele stocării interne, Sony urmând să testeze şi să certifice mai multe modele de SSD-uri în acest sens.
Judecând strict în funcţie de vitezele oferite, din nou soluţia celor de la Sony pare cea mai performantă, promiţând oportunităţi noi pentru producătorii de jocuri. Totuşi, 825GB pare cam puţin în condiţiile în care jocurile pentru PS5 vor fi livrate pe discuri de 100GB, iar SSD-urile suplimentare (atât pentru PlayStation 5, cât şi pentru Xbox Series X) nu vor fi tocmai ieftine, cel puţin nu în prima fază.
Din fericire, ambele console vor oferi suport şi pentru hard disk-urile externe USB 3, pe care utilizatorii îşi vor putea stoca jocurile mai vechi (pentru prima generaţie de Xbox, Xbox 360 şi Xbox One, în cazul consolei Microsoft, respectiv pentru PlayStation 4, în cazul consolei Sony).
AUDIO
În privinţa detaliilor referitoare la componenta audio de pe viitorul Xbox Series X, cei de la Microsoft nu au fost deosebit de generoşi, confirmând totuşi că noua consolă va oferi suport pentru sunet 3D. Cel mai probabil, precum în cazul consolelor anterioare Xbox One S şi Xbox One X, şi noul Xbox Series X va oferi suport pentru standardul Dolby Atmos.
În schimb, Sony pune un accent deosebit de modul în care PlayStation 5 va reda sunetul. În acest sens, compania a dezvoltat un nou cip dedicat, numit Tempest 3D AudioTech, puterea sa de procesare urmând să o depăşească pe cea a procesorului AMD Jaguar din PlayStation 4. Cu ajutorul acestie tehnologii noi, Sony promite redarea realistă şi simultană a sute de surse de sunet, cu poziţionare 3D corectă.
Mai mult, aceste facilităţi vor funcţiona nu doar pe sistemele surround performante, ci şi pe difuzoarele standard ale televizoarelor, precum şi pe obişnuitele căşti stereo. Compania japoneză afirmă că a studiat profilurile urechilor a mii de persoane, urmând să livreze, odată cu PS5, cinci preset-uri pentru a obţine un sunet cât mai bine adaptat urechilor fiecărui utilizator, această bibliotecă de configuraţii predefinite urmând să fie extinsă în viitor.
Din nou, la o primă vedere, soluţia audio a celor de la Sony pare mult mai performantă decât ceea ce oferă Microsoft pentru Xbox Series X.
CONTROLLERE
La fel ca în cazul aspectului exterior al consolelor, cei de la Microsoft sunt singurii care, momentan, au dezvăluit cum va arăta controller-ul pentru Xbox Series X. Gamepad-ul va avea un aspect familiar pentru utilizatorii de console Xbox, design-ul fiind aproape identic cu cel al controller-ului pentru Xbox One. Evident, există şi îmbunătăţiri: dimensiunile au fost adaptate pentru a fi cat mai confortabile pentru o multime mai largă de utilizatori, crucea direcţională (D-Pad) a fost reproiectată pentru a semăna cu cea de pe seria Elite a controllerelor de Xbox One, iar noul gamepad beneficiază, în sfârşit, de un buton “Share” separat (util pentru a captura imagini sau clipuri din jocuri).
În schimb, deşi Sony nu a dezvăluit încă aspectul viitorului controller pentru PlayStation 5, însă a confirmat că acest gamepad va avea dimensiuni comparabile cu cel dedicat consolei PlayStation 4. În schimb, noul gamepad va aduce o serie de îmbunătăţiri şi noutăţi, precum feedback-ul haptic, o formă mult mai avansată a funcţiei de rumble deja prezente în controller-ele actuale. Cele două triggere (butoanele R2 şi L2) vor avea rezistenţă adaptivă, anumite operaţiuni (precum lansarea unei săgeţi dintr-un arc) necesitând mai multă forţă de apăsare decât altele, iar cele două triggere vor beneficia, la rândul lor, de feedback haptic. Pentru noua generaţie de controllere pentru PlayStation 5, cei de la Sony promit şi o baterie îmbunătăţită, precum şi încarcare prin intermediul portului USB Type-C.
JOCURI
Ajungem probabil şi la cel mai delicat subiect, dar şi cel mai important când vine vorba despre o astfel de consolă: jocurile propriu-zise. Deja ştim că Xbox Series X nu va beneficia de titluri exclusive, toate jocurile Microsoft planificate pentru primii 1-2 ani ai vieţii console urmând să fie disponibile atât pe Series X, cât şi pe Xbox One sau PC. De altfel, în ultimii ani, Microsoft şi-a schimbat complet strategia de abordare a acestui subiect, toate jocurile originale ale companiei fiind disponibile prin intermediul unui singur abonament: Xbox Game Pass.
Astfel, toate studiourile din familia Xbox Game Studios, printre care Obsidian Entertainment, 343 Industries, Rare, inXile Entertainment, Ninja Theory sau Playground Games lucrează la jocuri ce vor fi disponibile prin intermediul acestui abonament, într-o manieră asemănătoare cu filmele şi serialele realizate de Netflix, disponibile doar prin intermediul acestui serviciu. În concluzie, dacă aveţi deja o consolă Xbox One, nu veţi avea nevoie de achiziţia imediată a unui Series X pentru a continua să jucaţi titlurile oferite de Microsoft. Mai mult, dacă aveţi un PC performant şi intenţionaţi să-l upgradaţi în mod regulat, nu veţi avea nevoie niciodată să achiziţionaţi un Xbox Series X.
În schimb, Sony şi-a făcut un renume în privinţa titlurilor exclusive, fie că este vorba despre exclusivităţi temporare de la publisheri parteneri (cum ar fi Final Fantasy VII Remake de la Square Enix), fie că vorbim despre exclusivităţi permanente, provenite de la studiourile interne ale companiei: Santa Monica Studio (seria God of War), Naughty Dog (seriile Uncharted şi The Last of Us), Guerrilla Games (seriile Killzone şi Horizon), Bend Studio (Days Gone), Insomniac Games (seria Ratchet & Clank şi Marvel’s Spider-Man) sau Sucker Punch (seriile Sly Cooper şi inFamous, Ghost of Tsushima).
Rareori aceste jocuri ajung şi pe alte platforme, cum ar fi cazul viitoarei portări pentru PC a lui Horizon: Zero Dawn, şi, chiar dacă o fac, apar pe celelate platforme cu întârzieri foarte mari. Totuşi, cei de la Sony par a avea o politică ceva mai relaxată în ultima vreme, unele foste exclusivităţi de PlayStation 3 sau PlayStation 4, precum Journey, Heavy Rain sau Detroit: Become Human fiind lansate, în ultima vreme, şi pentru PC. De asemenea, viitoarele titluri axate pe multiplayer ale companiei, cum ar fi Predator: Hunting Grounds, vor fi lansate atât pe consolele PlayStation, cât şi pe PC, pentru a beneficia de o comunitate de jucători cât mai numeroasă.
Totuşi, Sony a insistat că va continua să producă titluri exclusive, axate în primul rând pe poveste, categorie de jocuri ce a dat roade pentru companie în ultimii ani. De asemenea, spre deosebire de Microsoft, Sony a confirmat că va produce şi lansa jocuri exclusive, special concepute pentru PlayStation 5.
În privinţa compatibilităţii cu generaţiile anterioare de console, Microsoft a promis că Xbox Series X va rula toate jocurile pentru Xbox One, cu anumite îmbunătăţiri grafice, precum rezoluţii şi framerate-uri superioare, precum şi suport HDR automat. De asemenea, viitoarea consolă Microsoft va rula şi o selecţie de jocuri pentru Xbox 360 şi prima generaţie de Xbox, această bibliotecă de titluri urmând să fie extinsă în mod constant.
În schimb, Sony se rezumă momentan la jocurile pentru PlayStation 4, majoritatea acestora urmând să poată fi rulate şi pe PlayStation 5. Unele dintre acestea vor beneficia, la rândul lor, de rezoluţii superioare sau framerate-uri mai bune.
Articol preluat de pe go4it.ro
Be First to Comment