“Dreams – locul unde posibilităţile au o linie de orizont aparent infinită.”
Gen: Adventure
Lansare: 14 februarie 2020
Studio: MediaMolecule
Distribuitor: Sony Interactive Entertainment
Platforme: Playstation 4
Clasificare: A.G.
Sinopsis:
Explorează şi joacă într-un Dreamiverse care se extinde constant şi care debordează de creativitate.
Dreams este un univers de joc extraordinar, care se extinde în permanenţă, unde poţi descoperi jocuri create de comunitatea din toată lumea…şi unde poţi învăţa să îţi creezi propriul tău joc, creat de Media Molecule, echipa din spatele jocurilor LittleBigPlanet şi Tearaway, care a fost onorată cu premii.
Cea mai recentă dezvoltare a motto-ului „Play, Create, Share” al studioului, Dreams îţi oferă oportunitatea de a-ţi descătuşa creativitatea. Adu-ţi ideile la viaţă cu instrumente inovatoare, uşor de folosit, apoi partajează-le cu o comunitate globală.
Indiferent dacă vrei să creezi jocuri, muzică, picturi, animaţii, sculpturi, filme sau orice altceva, Dreams este un loc de joacă digital extraordinar, unde totul este posibil.
Recenzie:
Cel mai ambiţios proiect exclusiv Sony s-a lansat recent şi este vorba de Dreams – locul unde posibilităţile au o linie de orizont aparent infinită. Probabil toată lumea se întreabă ce este Dreams, a auzit de Dreams sau cineva cunoscut sau faimos de pe internet a recomandat Dreams, însă nu o să ştii exact cu ce ai de-a face până când nu-l încerci. Până atunci eu o să încerc să expun care-i treaba cu acest proiect-joc-tool care deja are o comunitate într-o creştere spectaculoasă.
Din ce sunt făcute visele
Dreams nu este un joc per se. Nu are un început, un sfârşit, nu are o poveste anume peste ce ţi se explică în primele 5 minute pentru a avea un contur asupra acestuia, deci este mai degrabă un proiect sau, de ce nu, o unealtă. Te poţi juca în Dreams, dar poţi și crea. Ai şansa să încerci lucruri, jocuri, filmuleţe, de la simple la complexe şi ai ocazia să poţi să le şi creezi. De aceea zic că mai mult decât un joc, Dreams este o unealtă foarte dezvoltată, foarte complexă prin care poţi să ajungi să creezi sau să recreezi jocuri, scene din orice, folosind tot ce îţi pune jocul la dispoziţie.
De asemenea poţi să încerci toate proiectele altora, cu o simplă apăsare de buton. Această parte este în constantă creştere, şi deşi am avut acces la joc anticipat cu câteva zile, din ziua lansării au apărut o grămadă de proiecte realizate de alții şi aş spune că apar zilnic lucruri noi de explorat în Dreams. Unele mai bunele ca altele, unele mai funcţionale ca altele, tot ce este creat în Dreams, cel puţin ce este creat cu simţ de răspundere nu ce am făcut eu pentru acest review, sunt proiecte ambiţioase. De la Sonic, la Mario, la Fallout, recreaţii într-un engine care te lasă să faci cam tot ce îţi trece prin cap, atâta timp cât ai răbdarea şi anduranţa necesară pentru aşa ceva.
Cum funcţionează un vis
Este un mod foarte interactiv de a crea ceva. De la muzică la pictură, de la jocuri la poveşti, Dreams este unealtă care te introduce într-o lume a creaţiei în care limita e imaginația creatorului. La început, Dreams poate pare ceva greu de controlat sau greu de stăpânit însă are un tutorial şi un mod atât eficient de a te face să lucrezi în el, încât imediat vei prinde gustul creaţiei şi vei începe să dezvolţi ceva.
Ai trei variante de control. Prin senzorul de mişcare al manetei, prin manetele MOVE sau din nou prin manetă, dar cu senzorul dezactivat, doar folosind analogul. Fiecare dintre aceste metode vin cu plusurile şi minusurile sale. Prima, cea cu senzorul de mişcare al controller-ului fiind un bun început doar ca fiind foarte sensibil la mişcare pierzi de multe ori precizie. Prespunand că nu toată lumea are un set de manete MOVE aia ar fi prima problemă însă creatul în varianta asta este cel mai liber şi care ar fi echivalentul la ce ai face într-un OCULUS VR. Ultima dintre ele, cea cu analogul fără senzor, este cea mai precisă însă şi cea mai înceată variantă de a crea ceva în Dreams, cel puţin la început până când începi să te obişnuieşti foarte mult cu absolut toate combinaţiile de butoane.
Unul din cele mai importante lucruri despre Dreams şi materialele cu care lucrezi în el, este că nu trebuie ca tu să le faci pe toate de la 0 ci te poţi folosi de ce s-a creat deja pe lângă ce oferă jocul. Este echivalentul unei cutii de jucării în care toată lumea din comunitatea Dreams le are la grămadă şi te poţi folosi de ele. Cu cât avansezi în ceea ce vrei să creezi cu atât lucrurile devin mai complexe însă nu şi mai complicate.
Primul vis
Deşi am zis mai sus că nu ar avea o poveste nu este în totalitate adevărat. Primul vis, adică prima creaţie “completă” din Dreams este realizată de cei de la MediaMolecule, care au în portofoliu și “Art’s Dream“, ca o ideea la ce se poate crea cu această unealtă. Este un joc cam de 2 ore în care îl vedem pe Art – un muzician a cărui poveste trebuie să o descoperim. Art’s Dream combină mai multe stiluri de gameplay, ca de exemplu action adventure cu un story telling mai adult şi te pune pe traseul unei poveşti cel puţin interesante.
Dar acesta este doar unul din visele pe care le poţi accesa şi cu cât apar mai mulţi oameni în această comunitate cu atât apar mai multe creaţii. De exemplu, cineva a stat şi a recreat Fallout 4 în Dreams. Cu tot cu menu, cu tot cu PipBoy, cu mai multe detalii decât ai putea să crezi; a reprodus într-un mod aproape fidel un joc într-un complet diferit motor grafic. Dar în Dreams se poate face mai mult, un alt exemplu este The Pilgrim, un joc original care dacă te uiţi puţin mai mult la el uiţi că eşti de fapt într-un alt joc şi nu în ceva complet original şi separat. Este un joc action adventure şi platformer în acelaşi timp. The Pilgrim arată şi sună excelent şi ar fi păcat să îl ratezi dacă ai intrat cel puţin să încerci să vezi despre ce e vorba în Dreams.
Am avut un vis
Şi acum separat de orice formă de introducere în lumea Dreams, ce este, ce conţine şi unde se găseşte, vine şi părerea mea în formă de concluzie sau mă rog, ceva detaşat. Dreams pentru mine, cum am mai zis, nu este atât de mult un joc pe cât este o unealtă. Trecând peste toate elemente cute şi dream-like cu care ne lovim de la începutul jocului, potenţialul acestei unelte depăşeşte mult aşteptările mele, dar cu timpul cred că şi a lumii. Încă există o problemă și anume că lumea nu ştie, nu a auzit sau nu înţelege ce este Dreams.
Mă gândeam, în timp ce “mă jucam” Dreams, care este scopul. Nu cred că este unul de a fi ceva competitiv ci de a fi creativ. Dreams e un loc în care să poţi să porneşti orice fel de proiect, un loc în care să practici ceva creativ care te-ar putea interesa. Dreams este de asemenea locul în care, probabil, într-un viitor sper cât mai apropiat, lumea o să poată să se exprime prin creaţie şi sunt sigur că vom auzi pe viitor cum că acest “joc” a ajutat cel puţin un copil. Este primul lucru la care m-am gândit deşi nu are nimic de a face cu mine domeniul, cum am putea folosi Dreams într-un scop terapeutic. Sincer pare a fi viitorul terapiei pentru copii cu probleme care să fie ajutaţi printr-un alt mediu să îşi exprime sentimentele, fricile, dar să se şi joace în acelaşi timp, să se destindă și să dea frâu liber laturii creative.
Important este să nu uiţi… să visezi
Preţul considerabil de mic, jumătate din cât ar costă un joc nou la lansare şi ce oferă în schimb, face ca Dreams să fie accesibil mai multor genuri de jucători, de vârste de la cele sub 10 ani și până spre 50-60 de ani încolo. Totuşi, cel mai important lucru legat de Dreams este că trebuie încercat şi deşi eu nu am simţit că mai am timpul necesar să stau să mă apuc de creat ceva, pentru că viaţa adultă şi toate celelalte lucruri, nu se ştie niciodată cum îţi poate gâdila simţul creativ. Însă pentru tot ce am încercat şi opţiunea de autosurf care te băga în creaţii aleatorii merită mai multă atenţie decât are la momentul în care scriu acest articol. Important este să nu uiţi… să visezi.
Dreams îl găsiți din 14 februarie în format digital în PlayStation Store.
Mulțumim PlayStation România
Be First to Comment