Gran Turismo Sport este genul de joc pe care il vei juca fara sa te plictisesti pana va aparea urmatorul din serie. Bine, aceasta propozitie mi se potriveste mie si celor carora le-au placut si vechile GT-uri.
Acum, daca te pasioneaza arcade-urile nu inseamna ca trebuie sa iti iei talpasita din acest articol.
Gran Turismo Sport are de toate pentru toata lumea. Se adreseaza si carora le plac jocurile de racing mai dificile, dar si celor ce folosesc asistenta la franare.
Si daca esti cititor fidel al nostru si te intrebi de ce dumnezeu cu d mic scriem noi de jocuri de console, cand toata ziua suntem PC Masterrace. Ei bine, Gran Turismo este un titlu prea bun ca sa il ignoram.
Am trecut cu vederea noul Uncharted. Desi pe 4 l-am abordat. Dar GT?! Fuck no. E prea bun.
Ce este Gran Turismo Sport?
Este mai mult decat un simplu joc de curse. Este o adevarata traditie. Si trecand peste impactul major in industria jocurilor de racing pe care l-a avut inca de la lansarea seriei, oameni de la Polyphony au ajuns la niste reusite demne de a fi luate in seama.
Ca prim exemplu ar fi GT Academy, sau Nissan Academy. O academie virtuala a carei rezultat este un sofer adevarat. Au atat de multa incredere in acest joc incat sunt dispusi sa mearga mai departe cu cei mai straluciti dintre soferii virtuali.
Si sincer sa fiu, dupa ultima experienta cu circuitul de la Motorpark cu BMW 228i, am inteles de ce. Eu care n-am permis de conducere am condus decent si mi-a fost relativ usor sa ma incadrez in curbe. Si totul datorita cunostintelor din joc. La fel si franatul cu rotile drepte, tot din joc l-am invatat in miile de incercari de a castiga vreo medalie de aur la vreo incercare.
Dar revenind pe meleagurile bitilor, incepand cu GT6, Polyphony au primit si licenta FIA. Si au si avut ceva continut pentru GT6.
In Gran Turismo Sport avem campionate FIA si sunt foarte interesante.
Daca in anterioarele jocuri am avut parte de mii de masini si variante inimaginabile de motorizare la un anume model, in GT Sport lucrurile stau ceva mai altfel.
Sunt disponibile “doar” 162 de misini si impatimitii seriei stiu ca de fapt acesta este un numar mic comparativ cu 1197 cate erau in GT6.
Sincer sa fiu, acum poti visa sa le deblochezi pe toate. Undeva in GT5 au 6 era undeva spre imposibil. Ar fi trebuit sa joci doar GT.
Ce ma deranjeaza insa, este ca sunt disponibile doar 19 circuite si ca in continuare exista curse pe pamant. Mie unul nu imi place absolut deloc acest gen de curse in Gran Turismo. Este mult mai slab si decat DiRT, iar drift-urile…sunt o gluma proasta in Gran Turismo.
Gameplay
E un joc cu masini care se vrea simulator. Nu-i asa ca nu ar fi prea multe de spus? Ei bine sunt foarte multe de spus si o sa incepem cu acele curse de drift si de raliu. Sunt oribile si nu ar trebui sa fie in GT.
Sincer sa fiu, cand am jucat cu masinile de raliu pe cursele fara asflat am crezut ca joc Wipeout 2048. O senzatie absolut oribila.
Iar la drift-uri…doamne sfinte. Zici ca ai pneurile dintr-un strat gros de cauciuc, apoi, mergand spre suprafata unul de sapun si cel mai de la suprafata strat unul foarte subtire de cauciuc.
Il tocesti instant pe cel de cauciuc si ajungi la cel de sapun si se invarte masina. Cand s-a oprit ghici ce, ai dat de stratul gros de cauciuc pentru ca dureaza destul de mult de fapt pana pui masina iar la patinaj.
Desi mi-au placut modurile cu drift-uri din alte jocuri, in Gran Turismo este de-a dreptul frustrant. Mai bine ar scoate aceste doua moduri de joaca de tot si s-ar concentra pe lucruri mai importante.
Iar racing-ul propriu zis este de fapt coloana vertebrala a jocului.
Fiind un joc simcade. Adica o struto-camila de simulation si arcade, asteptarile pot varia.
Jucatorii de Assetto Corsa vor spune ca este infect pentru ca nu se apropie de acel joc, iar jucatorii de NFS vor spune ca e prea greu si ca e prea simulator pe langa genul lor de jocuri.
Adevarul este undeva la mijloc si acest titlu e ca un cal neimblanzit. Trebuie sa ii acorzi multa rabdare sa ii dai multe cubulete de zahar si intr-un final vei invata sa controlezi masinile cu oricare dintre setari ajutatoare dezactivate. Cheia succesului este sa le dezactivezi pe rand si sa incerci sa nu spargi controller-ul atunci cand mai ai nevoie de cateva milisecunde pentru vreo medalie din joc.
Este un joc destul de dificil daca schimbi masinile constant. Insa daca continui sa joci cu cate una din fiecare grupa incepi sa ii inveti secretele.
Daca un Alfa Romeo 4C nu are la fel de mult understeer ca un Nissan GT-R nu inseamna ca e masina perfecta. Fiecare are mici dezavantaje si partea buna este ca nici nu trebuie sa stai sa le descoperi tu pe toate.
Sau ma rog, poate ai placeri de genul.
Dar este suficient sa intri in modul online si sa vezi cam ce masini folosesc oamenii pe fiecare circuit.
Dupa cum spuneam, nu exista masina perfecta, ci mai degraba masina potrivita pentru un anume circuit. E un pic trist pentru ca nu ai asa multa varietate in curse.
Dar intr-un final, castigator iese cel ce are mai multe cunostinte in joc. Deci daca joaca 5 oameni cu masina identica, va castiga cel ce face mai putine greseli.
Singleplayer
Chiar mi-ar fi placut sa o ard batraneste ca in GT5. Din pacate, in GT Sport totul este compactat sub meniul “Campaign”. Dar nu te lasa pacalit de titlu. Nu este ceva in stilul clasic. Si daca abia astepti Need For Speed Payback, Gran Turismo este la polul opus.
Ai “Driving school”, “Missions” si “Circuit experiences”. Bineinteles, le-am incercat pe toate si la fel ca in GT5 am incercat mereu sa iau medalie de aur. Bineinteles, pana m-am plictisit si am vrut sa vad cat mai repede ce masini imi da cadou la terminarea fiecarui capitol de la scoala de soferi.
La misiuni devine putin mai complicat si dificultatea lor este pe alocuri mai mare. Iar la “Circuit experiences” lucrurile stau altfel pentru ca am descoperit ca poti castiga medalii de aur chiar si daca faci greseli. Nu trebuie sa iei perfect curbele ca la capitolele mai sus amintite. Totusi, sunt cateva ture care mi-au dat batai de cap.
In acest ultim capitol se ia cate un circuit si trebuie sa iei medalie de aur la toate incercarile. Daca vrei masina cadou. Daca nu, treci ca plebeul prin ele si iei bronz. Si ultima incercare la fiecare circuit este sa bati un timp stabilit de ei, dupa ce in incercarile anterioare ai trecut prin cele mai tehnice segmente ale circuitului respectiv.
E logic sa treci intai prin bucatile dificile pentru ca le incerci de atat de multe ori pentru medalie de aur incat chiar le inveti si atunci cand esti pus la proba reala, adica tur complet, stii sa le abordezi.
Vedeti voi, e frustrant sa gresesti la finalul cursei si sa o iei de la inceput de n ori. Inveti mai repede segmentele dificile daca le reiei doar pe ele.
Si frustrarea asta o observi cand joci multiplayer. Dar am sa va povestesc acolo mai multe.
Toti banii in multiplayer
Ca sa fie clar inca de la inceput, pentru multiplayer ai nevoie de PS Plus. Nu conteaza atat de tare, dar e bine sa stii dinainte. Eu nu stiam si aveam in contul Playstation un card expirat si pana am reusit sa imi fac abonament PS Plus m-am cam enervat incercand sa bag datele cardului pe consola. Intr-un final am reusit de pe telefon.
Faza cu multiplayer-ul este ca Polyphony mizeaza pe acest mod caruia i-au acordat cea mai multa atentie.
Si adevarul este ca e bine structurat.
Totul este segmentat sub forma de campionate daca intri in meniul Sport. Ai clasicele curse zilnice care sunt destul de distractive, dar ai si FIA GT Nations Cup si FIA GT Manufacturers Cup care au date fixe de pornire si unde stii dinainte pe ce circuite sa te antrenezi.
La GT Manufacturers Cup te pune sa “semnezi” un contract cu unul dintre producatorii de masini si in perioada sezonului vei concura pentru acel producator care iti va pune la dispozitie doua masini, de grupa 3 si 4.
Eu am semnat in sezonul de test cu Nissan si masinile pe care mi le-au oferit le pot folosi atat in cupa fabricantilor de masini dar si in restul curselor. Depinde de mine daca am chef sau nu de GT-R-urile lor “lenese”.
Partea misto este ca poti vedea si timpul scos de alti jucatori pe acele circuite si stii cam ce sanse ai inainte sa inceapa runda si bineinteles, poti participa la calificari ca sa scoti un timp bun si sa iti asiguri o pozitie mai buna in clasamentul de pornire.
Timpul de asteptare este maricel si in general cursele sunt cu restrictii. Vei putea juca cu masina imbunatatita doar daca regulamentul permite asta. Dar din ce am jucat pana acum, nu am prins nicio cursa care sa ma lase sa particip cu greutatea redusa sau mai multa putere a motorului.
Si, bineinteles, ai si clasicul Lobby unde poti intra doar ca sa te antrenezi. Nu este nicio miza. Este ceva de genu “ma joc de fun”. Aici am intrat si eu pentru prima oara in multiplayer. Timpii de asteptare sunt relativi mici si doza de nervi este destul de mare.
Am dat doar de idioti care se credeam in NFS. 0 sportsmanship.
Dar bine, pe masura ce trece timpul si incep oamenii sa primeasca rating pentru fairplay banuiesc ca ii va baga pe cei cu rating slab in acelasi loc si pe cei mai normali la cap in alt loc.
Apropos de ciudatenii, daca te ciocneste cineva din spate ghici cine primeste penalizare. Da el, ca era vina lui. Dar si tu. Banuiesc ca vor sa te oblige si pe tine sa te dai din calea idiotilor.
Grafica, sunet si subiectivisme
La capitolul grafica nu se compara cu ceea ce ai la dispozitie pe PC. Pana la urma consola este limitata in ceea ce priveste puterea de procesare si jocurile sunt facute in asa maniera incat sa ruleze cursiv. Nu ai vrea intr-un joc de racing sa iti scada rata de cadre pe secunda pentru ca nu vei mai putea controla masina corespunzator.
Cu toate astea, jocul arata foarte bine. Am observat texturi spalacite si cu rezolutie joasa. Dar nu e deranjant. Pana la urma daca vreau sa admir peisaje si sa fac poze am “Scapes Mode”, un mod super misto in care iti poti realiza niste super wallpaper-e.
Cineva a avut rabdare sa conceapa livery-ul de mai sus. Cu liniute si punctulete l-a facut pe Chester Bennington. Good job, man!
Eu n-am avut rabdare sa concep decat niste sticker bombs.
Cert este ca orice ai incerca sa faci, este destul de greu sa faci masinile sa arate urat.
Iar la capitolul sunet as putea spune ca sunetele din joc sunt bunicele. Adica macar poti schimba vitezele ascultand motorul. Iar muzica din joc este pur si simplu ca inexistenta. Nu am retinut nici macar o melodie. E ok ca bazaie ceva acolo in surdina, dar nu te ajuta la nimic si nici nu iti modifica starea de spirit.
Ce am observat, insa, apropos de sunetul motorului, cand joci cu casti nu prea auzi masinile din jurul tau. Oriunde s-ar afla un adversar tu nu il auzi.
Verdict
Overall este un joc distractiv. Este cam “subtirel” pe langa vechile GT-uri, dar macar compenseaza printr-un multiplayer bun care ii creste rata de rejucabilitate. Imi place ca circuitele, desi sunt foarte putine, sunt super bine realizate. Iar in ceea ce priveste masinile am rezerve. BMW-ul M4 semana cu 228i-ul pe care l-am condus la Motorpark, dar nu stiu ce sa spun despre restul.
E bine ca fiecare masina din joc se simte diferit de alta din grupa ei. Dar e putin ciudat sa vezi ca toti joaca pe circuitele intortocheata cu Alfa Romeo 4C. Ii inteleg. E singura masina cu care poti vira decent. Dar e frustrant sa nu poti juca si tu cu Ferrari-ul 458 Italia care iti place pentru ca e “incaltata” cu sapun.
Nu ma intelege gresit, te vei distra jucandu-l. Dar cu siguranta vei vrea ceva mai mult la un moment dat cum mi se intampla si mie. Si acum stau si sper ca vor scoate un DLC consistent. Nu alte poze dragute. Pana la urma e racing game, nu wallpaper factory.
Be First to Comment